Menu
Mobil ako
nástroj pre
váš biznis

inovatívnosť

profitabilita

efektívnosť

SMS namiesto poštovej známky?

Klasické známky možno postupne doplnia či nahradia SMS poštové známky.
Sú SMS známky pre Slovensko atraktívna služba?

Po vzore z Dánska, Švédska či Švajčiarska by aj Slovenská pošta mohla zvážiť zavedenie tzv. SMS poštových známok, ktoré využívajú jednoduchú a populárnu SMS mobilnú platbu.

Odosielateľ tak môže namiesto kúpy a nalepenia klasickej poštovej známky poslať - priamo stojac pred poštovou schránkou - SMS a prijatý kód z nej jednoducho napísať na miesto známky na obálke či pohľadnici. A rovno ju potom hodiť do poštovej schránky, bez potreby ísť niekde kupovať tlačenú známku.

Úhrada za túto SMS známku prebehne prostredníctvom SMS či mobilnej aplikácie priamo cez mobil a cez účet u mobilného operátora, bez potreby registrovať sa, dávať svoj účet resp. navštíviť pobočku Pošty či iné miesto predaja tlačených známok.

Ďalším zjednodušením by mohla byť aj bezplatná aplikácia, kde by sa „klikaním“ kupovala príslušná SMS známka bez potreby vedieť SMS príkaz na známku pre príslušnú tlačovinu. Po odkliku v aplikácii by prišiel samotný kód spoplatnenou SMS v cene známky – teda samotná SMS známka.

Samozrejme takýto kód by sa dal preposielať napr. v rodine, z mobilu na mobil; kým sa nepoužije – neodpíše na zásielku a neznehodnotí čítacím zariadením pošty, je stále platný.

Istou prekážkou je pri listových zásielkach potreba vopred ju zvážiť a podľa toho stanoviť hodnotu známky (poplatku). To ale nie je problém pohľadníc, resp. dopisov do istej hmotnosti (napr. do max 3 listov papiera A4 v obálke), čo je zrejme gro osobnej neúradnej korešpondencie, ktorý by prehľadne pošta stanovila.

SMS známky by mohli slúžiť ako praktická služba pre regióny, kde schránky sú, ale ťažšie sa hľadá miesto kúpy známky, ako aj tak trochu imidžová služba pre mladých ľudí, ktorí napr. dnes pohľadnice temer neposielajú a listy skoro nepíšu (veď načo, máme predsa sociálne siete či zdieľame fotky v digitálnom prostredí...). Toto majú vyskúšané európske severské krajiny, kde práve u mladých ľudí došlo k istej reinkarnácii posielania i tlačených dopisov, keď sa k tomu pridala „easy a sexy“ digitálna a mobilná platba... Služba už potom nebola pre nich taká „OLD FASHION“  .

Podobný systém platby cez SMS funguje úspešne na Slovensku napríklad pri platbe za lístok na autobus, vlak, parkovanie, za platbu za poistenie a pod.

Slovenská pošta o zavedení SMS poštových známok uvažuje, no ich zavedenie v najbližšom období ešte neplánuje. Hovorkyňa Slovenskej pošty, Mgr. Stanislava Pondelová: „Slovenská pošta zatiaľ nevie, kedy by mohla byť takáto služba zavedená“ [10.3.2015]. Pošta priznáva, že poštové známky cez SMS sú potenciálne atraktívna služba, no momentálne má Pošta iné priority, ktorým venuje pozornosť.

Najväčšou výhodou SMS poštových známok je nepochybne fakt, že si známku môžete zakúpiť kedykoľvek, 24 hodín denne z pohodlia vášho domova. Jednoducho a bez registrácie napíšete SMS napríklad s textom „ZNAMKA“, zašlete ju na určené skrátené číslo a obratom dostanete vygenerovaný kód vašej poštovej známky v cene samotnej známky. Ten napíšete do pravého horného rohu zásielky a tú odošlete. V prípade, že použijete klasickú schránku na odosielanie pošty, nemusíte sa pre poslanie klasických listových zásielok ani dostaviť na pobočku. Takto máte známku vždy po ruke, nepotrebujete žiadnu hotovosť a za SMS známku zaplatíte prostredníctvom SMS v mesačnej faktúre Vášmu mobilnému operátorovi alebo z kreditu na Vašej predplatenej karte.

Jednoduché, rýchle, pohodlné a dostupné 24/7. Vhodné iste aspoň ako doplnok k dnešným známkam, aby nás zase filatelisti neukameňovali .

Vo svete takáto služba už úspešne funguje. Po úspešnom pilotnom projekte vo Švajčiarsku, boli SMS poštové známky zavedené do trvalého sortimentu Švajčiarskej pošty od 1. septembra 2014. Počas prvého testovacieho roka pritiahol tento produkt veľký záujem mobilných zákazníkov, za 1 rok od spustenia pilotného projektu, poslalo cez SMS až okolo 100 000 listových zásielok! To vyjadruje značný dopyt po digitálnych produktoch. „Švédsko tiež uvažuje o nasadení podobného systému nielen pre štandardné listy, ale rovnako aj pre malé balíky do 2 kg“, povedal Henrik Larsen, hovorca Dánskej pošty.

Podľa vyjadrenia Švédskej pošty, možnosť označovať listy kódmi namiesto známok, neznamená zásadnú zmenu. Kódy sú jednoducho kontrolovateľné integráciou do automatických skenerov, ktoré sa okrem iného používajú na čítanie adries dnes. V prípade, že bude kód sfalšovaný a bude použitý viackrát, doručená bude iba 1. zásielka s týmto kódom, ktorú už systém zaznamenal.

Podľa názoru IDEAMIXu, by sa fenomén mobil a SMS platby, ktoré mimochodom na Slovensku použilo minulý rok viac ako 1 milión zákazníkov!, mohol využiť aj pre takúto praktickú službu. O to viac, že náklady na zavedenie sú v podstate zanedbateľné.

 

Dalibor Belovický & Petra Huliaková
© Ideamix

 

 

Zdroje:

http://dsl.sk/article.php?article=10581
https://www.post.ch/en/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1365307/Denmark-ditch-stamps-allow-payment-post-text-message.html
http://www.noodls.com/view/57FE7C0CC1731232C9E4DD0A1F47251F820C8ADA?6203xxx1408565840 

 

Diskusia k článku